onsdag 11 maj 2016

Instuderingsfrågor till prov om stormaktstiden

Här kommer de instuderingsfrågor till provet som är vecka 21! Svar finns längst ner i dokumentet.

Instuderingsfrågor till prov om stormaktstiden åk 6

Med understruken text ser du undervisningsmålen för arbetsområdet. Under varje mål finns några frågor som testar just den förmågan. Öva på dessa frågor med hjälp av dina anteckningar och läroboken Koll på stormaktstiden. Kan du dessa kommer du att klara provet galant.

På provet kommer 1-2 frågor som testar varje mål. Frågorna kommer likna de som du får att öva på här.


Ha kunskaper om händelser, gestalter och levnadsvillkor under stormaktstiden.

1.      Berätta om en regent under Stormaktstiden.
2.      Vad var det trettioåriga kriget?
3.      Vem var Axel Oxenstierna?
4.      Förklara hur Sveriges samhälle var uppbyggt på 1600-talet.
Ta hjälp av följande begrepp: maktpyramid, adel, präster, borgare, handelsmän, hantverkare, bönder, läkare, lärare

Kunna resonera om orsaker och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar under stormaktstiden.

5.      Under Stormaktstiden deltog Sverige i många krig. Vilka konsekvenser fick krigen för Sverige?
6.      Sverige hade en förmyndarregering flera gånger under stormaktstiden. Varför behövdes det?

Kunna använda historiskt källmaterial och dra slutsatser om människors levnadsvillkor samt resonera om källornas användbarhet.

7.      Vilka av nedanstående saker kan användas som källor om stormaktstiden? Vilka består av tolkningar?                                                                                                
* En kyrkobok från 1642
* En lärobok i historia från 2010
* Ett mynt från 1620 som finns på armémuseet
* Ett brev skrivet av en legoknekt under trettioåriga kriget
* En målning från 1643
* En film om stormaktstiden från 1995
8.      Vilka svagheter finns det med en dagbokstext från 1645 som källa?

Kunna undersöka utvecklingslinjer inom historien och se samband mellan olika tidsperioder.

9.      Vilka förändringar skedde i hur man styrde landet under stormaktstiden?
10.  Vilka fördelar och nackdelar fanns med de reformer Axel Oxenstierna gjorde, dvs. att införa ett råd och en riksdag som fick vara med och bestämma? Jämför med hur det var innan stormaktstiden.
11.  Beskriv några likheter och skillnader mellan hur det var att vara barn på stormaktstiden jämfört med idag.

Kunna resonera om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder.

12.  Varför kallar Sverige tiden för stormaktstiden men inte några andra länder?
13.  Vad tyckte den svenska respektive danska kungen om snapphanarna? Varför tyckte de olika?
14.  Av vilka orsaker kan beskrivningar av stormaktstiden vara olika i olika källor?

Kunna använda historiska begrepp som tillhör temat.


15.  Förklara begreppen: regent, karoliner, styckebruk, förmyndarregering, abdikera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar