Instuderingsfrågor
till prov om stormaktstiden åk 6
Med
understruken text ser du undervisningsmålen för arbetsområdet. Under varje mål
finns några frågor som testar just den förmågan. Öva på dessa frågor med hjälp
av dina anteckningar och läroboken Koll på stormaktstiden. Kan du dessa kommer
du att klara provet galant.
På
provet kommer 1-2 frågor som testar varje mål. Frågorna kommer likna de som du
får att öva på här.
Ha kunskaper om händelser, gestalter och
levnadsvillkor under stormaktstiden.
1.
Berätta om en regent under Stormaktstiden.
2.
Vad var det trettioåriga kriget?
3.
Vem var Axel Oxenstierna?
4.
Förklara hur Sveriges samhälle var uppbyggt på
1600-talet.
Ta hjälp av följande
begrepp: maktpyramid, adel, präster,
borgare, handelsmän, hantverkare, bönder, läkare, lärare
Kunna
resonera om orsaker och konsekvenser
av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar under
stormaktstiden.
5.
Under Stormaktstiden deltog Sverige i många
krig. Vilka konsekvenser fick krigen för Sverige?
6.
Sverige hade en förmyndarregering flera gånger
under stormaktstiden. Varför behövdes det?
Kunna
använda historiskt källmaterial och dra slutsatser om människors
levnadsvillkor samt resonera om
källornas användbarhet.
7.
Vilka av nedanstående saker kan användas som
källor om stormaktstiden? Vilka består av tolkningar?
* En kyrkobok från 1642
* En lärobok i historia från
2010
* Ett mynt från 1620 som
finns på armémuseet
* Ett brev skrivet av en
legoknekt under trettioåriga kriget
* En målning från 1643
* En film om stormaktstiden
från 1995
8.
Vilka svagheter finns det med en dagbokstext
från 1645 som källa?
Kunna
undersöka utvecklingslinjer inom
historien och se samband mellan
olika tidsperioder.
9.
Vilka förändringar skedde i hur man styrde
landet under stormaktstiden?
10. Vilka
fördelar och nackdelar fanns med de reformer Axel Oxenstierna gjorde, dvs. att
införa ett råd och en riksdag som fick vara med och bestämma? Jämför med hur
det var innan stormaktstiden.
11. Beskriv
några likheter och skillnader mellan hur det var att vara barn på stormaktstiden
jämfört med idag.
Kunna
resonera om varför det finns
likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser,
personer och tidsperioder.
12. Varför
kallar Sverige tiden för stormaktstiden men inte några andra länder?
13. Vad
tyckte den svenska respektive danska kungen om snapphanarna? Varför tyckte de
olika?
14. Av
vilka orsaker kan beskrivningar av stormaktstiden vara olika i olika källor?
Kunna
använda historiska begrepp som
tillhör temat.
15. Förklara
begreppen: regent, karoliner, styckebruk,
förmyndarregering, abdikera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar