Tack för alla härliga utvecklingssamtal! Det var mycket
trevligt att få träffa alla barn och föräldrar igen nu när jag är sjukskriven
och blir oerhört uttråkad av att sitta hemma. Alla elever har varit mycket
förberedda och duktiga på att hålla sitt samtal. Superbra! På skolwebben kan ni
gå in nu för att se alla IUP:er som jag satt och skrev medan ni satt och
pratade på samtalet. En del saker kommer vi att arbeta med i skolan men en del
mål kan ni säkert börja med att öva hemma, bland annat läsa hemma varje dag och
sådant.
25 september är det terminens första skolråd. 5As
representant är Svante Stenström, om du har frågor du vill att han ska ta med
sig, maila det till honom innan 23 september. Mail finns i veckobrevet på skolwebben!
Under veckan som gått har klassen med sin vikarie fått
fortsätta arbeta med division i matten, partierna i SO och matspjälkning och
näringsämnen i NO. I engelska kommer klassen under nästa vecka att börja med
Magic 5, en fortsättning på Magic 4 som de gjorde i 4an. I svenskan jobbar
klassen på med läsning och ordspråk, här kommer en hälsning från Carolin.
I ämnet svenska har vi
tränat på förmågan att läsa, förstå och samtala om text.
Vi har arbetat med ordspråk och deras betydelse genom diskussioner i grupp och helklass. Eleverna har även ritat bilder till olika ordspråk och försökt formulera deras betydelse i några få meningar. Bilderna är fantastiska och hänger på väggen i klassrummet. Att läsa och förstå innebörden av ordspråk har varit både utmanande och ett roligt sätt att "läsa mellan raderna".
På onsdagar har vi bokcirkel som ni sett i läxan. När eleverna kommer till skolan sitter de i grupper och har bokdiskussioner utifrån de olika rollerna Cowboy Jim (sammanfattning) Kopplarna (kopplar boken till erfarenheter utanför boken) och Spågumman Sara (förutspår vad som ska hända härnäst). Eleverna arbetade bra i de olika grupperna. De har fått en ny läxa till nästa onsdag och en ny läsfixare, Nicke Nyfiken som ställer frågor på texten.
Vi har även tränat läsförståelse genom att läsa text och svara på frågor om det lästa. Jag har genomfört ett test i rättstavning för att se om vi behöver repetera något särskilt.
Varma hälsningar
Carolin
Vi har arbetat med ordspråk och deras betydelse genom diskussioner i grupp och helklass. Eleverna har även ritat bilder till olika ordspråk och försökt formulera deras betydelse i några få meningar. Bilderna är fantastiska och hänger på väggen i klassrummet. Att läsa och förstå innebörden av ordspråk har varit både utmanande och ett roligt sätt att "läsa mellan raderna".
På onsdagar har vi bokcirkel som ni sett i läxan. När eleverna kommer till skolan sitter de i grupper och har bokdiskussioner utifrån de olika rollerna Cowboy Jim (sammanfattning) Kopplarna (kopplar boken till erfarenheter utanför boken) och Spågumman Sara (förutspår vad som ska hända härnäst). Eleverna arbetade bra i de olika grupperna. De har fått en ny läxa till nästa onsdag och en ny läsfixare, Nicke Nyfiken som ställer frågor på texten.
Vi har även tränat läsförståelse genom att läsa text och svara på frågor om det lästa. Jag har genomfört ett test i rättstavning för att se om vi behöver repetera något särskilt.
Varma hälsningar
Carolin
Nästa vecka
Måndag: Idrott
Tisdag:
Onsdag: Svenskläxa
Torsdag: Nyhetsbevakning, idrott
Fredag:
Jag är sjukskriven två veckor till och hoppas sen på att
åter vara på plats.
Varma kramar och ha en bra helg!
Li
Tack för fin info klass 5a! Sitter i Argentina och läser om vad ni gör i skolan. Kul!/ Mollies pappa
SvaraRadera